At komme afsted på cyklen

Det er på alle måder sin sag at holde fokus på at tabe sig, og at komme ud på cyklen, eller hvilken slags træning der nu tænder dig.

Nogle gange kan det når man har kroniske smerter gøre det super svært, efter en lang hård arbejdsdag at hanke op i sig selv og komme afsted. Men den effekt det har på mine smerter og mit helbred er større end hvad sofaen gør ved mig.

Dårlige unskyldninger

Når jeg har en af de der dage hvor jeg virkelig ikke gider ud af cykle spørger jeg mig selv: “Hvad er din undskyldning idag?”. De fleste undskyldninger kan nemt sables ned: Et par af dem kunne være:

  • Det var en våd men sjov tur i Stendal plantage

    “Det regner!” – Dør du af at blive våd? “Nej?” så let bagdelen! Det er mange gange hylende morsomt i skoven med lidt regn.

  • “Det er koldt!” – (se det regner)
  • “Der er ingen at cykle med” –  Så tag musik i ørene eller en lydbog, og tøm hovedet og slap af mens du får brugt nogle kalorier. Eller kig på facebook, jeg er blevet utroligt overrasket over hvor mange af mine venner der cykler!
  • “Jeg har ondt i ryggen” – Får du det ikke bedre efter en cykeltur hvor du får bevæget ryggen? “Jo?” SÅ LET RØFEREN!
  • “Jeg har ondt i benene” – Er de brækket? nej vel? så kom dog afsted det er 100 gang bedre når du kommer hjem (hvis du rent faktisk har brækket benene så må du gerne blive hjemme!)
  • “Der er noget spændende i tv” – har dit tv ikke optage funktion?

Jeg tror allerede nu du kan se hvor jeg vil hen, hvis du ikke kan komme med en ordentlig undskyldning for at slippe og slacke den en dag. Så let din søde mås og kom en tur i skoven, eller bare 10 km på vejene. Bare sørg for at komme afsted! Jeg har vedhæftet et lille diagram for oven.

Udfordringerne

Den største udfordring ved at komme ud at cykle er at komme i det skide tøj og så komme afsted. Når tøjet først er kommet på så er det ikke så slemt at tage skridtet ud af døren og hoppe på geden.

Det kan være rigtigt rigtigt svært at overvinde de dårlige vaner med at smide sig på sofaen når man kommer hjem fra arbejde. Selvom morgenen-mig er stået op og har tænkt jeg skal sgu ud og cykle idag efter arbejde. Så er det ikke sikkert efter-arbejde-mig er helt enig i det til fyraften kl 16. Derfor er det mange gange en god ide, for morgen-mig at snyde efter-arbejde-mig, til at komme afsted. Det kan for eksempel lade sig gøre ved at klogere morgen-mig tager cykeltøj med på arbejde og cyklen med. Så kan efter-arbejde-mig tage cykeltøjet på når han alligevel klæder om. Det er jo så forbandet dumt, ikke komme afsted når man nu alligevel har slæbt det hele med på arbejde.

Hermed ikke sagt der ikke er dage hvor den dårlige undskyldning får lov at sejre. Jeg er på ingen måde hellig, der er også dage hvor jeg falder i slik, chips eller for den sags skyld is. Men jeg prøver at holde de dage på et minimum.

De dage hvor jeg er ekstra tung i røven, kommer jeg afsted, ved at spørge mig selv hvad jeg kan komme med af undskyldninger, snyde mig selv, eller egentligt bare blive motiveret af at se kiloene rasle af.

– Tak fordi du svedte med mig idag

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *